Mentorordning for den uddannelsessøgende/studerende
Lovgrundlag: Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 og § 31
Formål
At være i dialog og samarbejde med den studerende/uddannelsessøgende og herved: Motivere, støtte, optræne og udvikle nødvendige kompetencer i forhold til at gennemføre et studie/uddannelsesforløb.
Overordnet set for at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked.
Mål
- At undgå frafald fra uddannelsen
- At personen får struktur og stabilitet i hverdagen
- At øge den enkeltes identitetsfølelse og selvværd
- At øge troen på, at uddannelsen kan gennemføres
- At den studerende/uddannelsessøgende får hjælp til at håndtere psykiske, sociale, misbrugs- og familiemæssige problemer
- At den studerende/uddannelsessøgende opnår øget selvstændighed og personligt ansvar
Mentorens opgave
- At være sammen med personen dagligt eller ugentligt
- Sammen med personen opstille mål for forløbet
- At motivere den studerende/uddannelsessøgende til handling i forhold til de opstillede mål
- At hjælpe og støtte personen med daglige nødvendige studieaktiviteter
- At hjælpe og støtte personen i at fastholde og etablere relationer i studie/uddannelsesmiljøet
- At hjælpe personen med at møde til tiden
- At træne transport til uddannelsesstedet
- At hjælpe med f.eks. SU-ansøgning og kontakt til jobcenter
- At hjælpe og motivere personen i forhold til at forstå og begå sig i virksomheds- eller studiekultur, normer, vaner, omgangsformer
Målgruppe
- Studie/uddannelsessøgende under 30 år i overgangen og opstarten til uddannelsen
Mentorordning for den uddannelsessøgende/ studerende enlige forsørger
Lovgrundlag: Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 og § 31
Formål
At være i dialog og samarbejde med den studerende/uddannelsessøgende og herved: Motivere, støtte, optræne og udvikle nødvendige kompetencer i forhold til at gennemføre et studie/uddannelsesforløb.
Overordnet set for at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked.
Mål
- At skabe en stabil tilknytning til uddannelsen
- At styrke den enlige forsørgers sociale færdigheder og psykiske ressourcer for at denne, i så høj grad som muligt, kan fungere i forhold til studiet/uddannelsen i hverdagen
- At øge den enlige forsørgers identitetsfølelse og selvværd
- At forhindre isolation i forhold til studiet/uddannelsen ved etablering af holdbare sociale relationer
- At den enlige forsørger opnår større selvstændighed og større personligt ansvar
- At øge troen på at uddannelsen kan gennemføres
- At den enlige forsørger får hjælp til at håndtere psykiske, sociale, misbrugs- og familiemæssige problemer
- At den enlige forsørger opnår øget selvstændighed og personligt ansvar
Koordinatorens opgave
- At være sammen med den enlige forsørger dagligt eller ugentligt
- Sammen med den enlige forsørger opstille mål for indsatsen
- At motivere den enlige forsørger til handling i forhold til opstillede mål
- At hjælpe den enlige forsørger med at strukturere hverdagen, så forberedelse under uddannelsen, praktiske gøremål, børnepasning og det sociale liv kan foregå sideløbende
- At hjælpe og støtte personen med daglige nødvendige gøremål
- At hjælpe og støtte personen i at færdes udenfor hjemmet
- At hjælpe og støtte personen i at fastholde og etablere relationer
- At tale med personen om dagliglivets udfordringer samt mulige måder at ”tackle” disse på
- At hjælpe og motivere den enlige forsørger til at overholde forpligtelserne i forhold til studiet f.eks. komme til tiden og aflevering af opgaver
Målgruppe
- Enlige forsørgere under 30 år, som starter ordinær uddannelse
Mentorordning for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer
Lovgrundlag: Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 og § 31
Formål
At hjælpe, yde omsorg og støtte til, samt optræne og udvikle færdigheder hos personer, der har behov for det, begrundet i betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Bringe personen tilbage i beskæftigelse.
Mål
- At styrke den enkelte persons sociale færdigheder og psykiske ressourcer for at denne, i så høj grad som muligt, kan fungere i hverdagen
- At øge den enkeltes identitetsfølelse og selvværd
- At forhindre social isolation ved etablering af holdbare sociale relationer
- At den enkelte opnår større selvstændighed og større personligt ansvar
Mentorens opgave
- At deltage i udskrivningskonference
- At samarbejde og koordinere samarbejdet med øvrige støtteforanstaltninger
- At være sammen med personen dagligt eller ugentligt
- Sammen med personen opstille mål for indsatsen
- At motivere personen til handling i forhold til opstillede mål
- At hjælpe personen med at genetablere et hverdagsliv med bolig, familie, økonomi, netværk og arbejde
- At hjælpe og støtte med daglige nødvendige gøremål
- At hjælpe og støtte personen i at færdes udenfor hjemmet
- At hjælpe og støtte personen i at fastholde og etablere relationer
- At hjælpe og støtte med kontakten til jobcenter og sagsbehandler
- At skabe overblik over hvilke indsatser, der kan og skal iværksættes
- At understøtte personens vej mod uddannelse og job
Målgruppe
- Personer, der udskrives fra en psykiatrisk afdeling. Mentorordning etableres i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og for en periode på minimum i alt 6 måneder
Mentorordning for nyligt løsladte
Lovgrundlag: Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 og § 31
Formål
At hjælpe, yde omsorg og støtte, samt optræne og udvikle færdigheder hos personer, der har behov for det, begrundet i deres særlige problemer, som kriminelle. Styrke den enkeltes beskæftigelsesmuligheder.
Mål
- At styrke den enkelte persons sociale færdigheder og psykiske ressourcer for at denne, i så høj grad som muligt, kan fungere i hverdagen
- At øge den enkeltes identitetsfølelse og selvværd
- At forhindre social isolation ved etablering af holdbare sociale relationer
- At personen opnår større selvstændighed og større personligt ansvar
Mentorens opgave
- At være sammen med den løsladte dagligt eller ugentligt
- Sammen med den løsladte opstille mål for indsatsen
- At motivere den løsladte til handling i forhold til opstillede mål
- At hjælpe og støtte den løsladte med daglige nødvendige gøremål
- At hjælpe den løsladte med at komme ud af evt. misbrugsproblemer
- At hjælpe og støtte den løsladte til at fastholde og etablere nye relationer
- At tale med den løsladte om dagliglivets udfordringer samt mulige måder at tackle disse på
Målgruppe
- Personer, der løslades efter afsoning
Mentorordning for personer, der ikke kan indgå i lovpligtige beskæftigelsestilbud
Lovgrundlag: Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 96
Formål
At hjælpe, yde omsorg og støtte, samt optræne og udvikle færdigheder hos personer, der har behov for det, begrundet i personlige forhold. Overordnet for at styrke den enkeltes beskæftigelsesmuligheder.
Mål
- At støtte den ledige/kontanthjælpsmodtageren med henblik på, at livssituationen stabiliseres, så den pågældende igen bliver i stand til at deltage i et arbejds- eller uddannelsesrettet tilbud
- At styrke den ledige/kontanthjælpsmodtagerens sociale færdigheder og psykiske ressourcer for at denne kan fungere i hverdagen
- At øge den enkeltes identitetsfølelse og selvværd
- At forhindre social isolation ved etablering af holdbare sociale relationer
- At støtte den ledige/kontanthjælpsmodtageren, så han/hun opnår større selvstændighed og større personligt ansvar
Mentorens opgave
- At være sammen med personen dagligt eller ugentligt
- Sammen med personen opstille mål for indsatsen
- At motivere personen til handling i forhold til opstillede mål
- At hjælpe og støtte personen med daglige nødvendige gøremål
- At hjælpe og støtte personen i at færdes udenfor hjemmet
- At hjælpe og støtte personen i at fastholde og etablere relationer
- At hjælpe den ledige/kontanthjælpsmodtageren med at minimere/eliminere problemer, der blokerer for en udvikling af dennes arbejdsevne (økonomi, hygiejne, sygdom/sundhed)
- At støtte den ledige/kontanthjælpsmodtageren i at få den nødvendige struktur og rutine i dagligdagen, der er en forudsætning for at kunne deltage i samfundet og på arbejdsmarkedet
Målgruppe
- Personer, der af personlige grunde ikke kan deltage i lovpligtige beskæftigelsestilbud, som har ret til mentorstøtte
Andre mentorordninger
Believe tilbyder endvidere mentorordninger for børn, unge, voksne og forældre med særlige udfordringer.
Målgruppen
- Unge med psykiske lidelser
- Socialt udsatte unge
- Unge, der falder fra eller zapper mellem uddannelser
- Fagligt svage unge
- Unge med mangelfuldt uddannelsesperspektiv
- Unge med adfærdsproblemer
- Unge mødre
- Unge med misbrugsproblemer
- Kriminalitetstruede unge
- Forældre til børn og unge med diagnoser
Indsatsen varetages af en mentor, der gennem tæt dialog med familie, skole, arbejdsplads, fritidstilbud og sagsbehandler arbejder med at skabe struktur og rammer, der matcher borgerens funktionsniveau.
Vi ser mentorordningen som en helhedsløsning, og holder fx tæt kontakt til det primære netværk, familie, venner, sagsbehandler og kurator, uddannelses- eller arbejdsplads.
I mentorordninger arbejder vi med
- Forståelse omkring diagnoser
- Stresshåndtering
- Den unge/voksne i forhold til det offentlige system
- At udvikle hensigtsmæssige strategier i forhold til konflikthåndtering, strukturer i hjemmet, på uddannelsesstedet og på arbejdspladsen
- Relationer og netværk
Mentorordninger for unge
I ordninger for unge arbejder vi typisk med følgende aspekter:
- Forståelse omkring diagnoser
- Stresshåndtering
- Den unge i forhold til det offentlige system
- At udvikle hensigtsmæssige strategier i forhold til konflikthåndtering, strukturer i hjemmet, på uddannelsesstedet og på arbejdspladsen
- Relationer og netværk
Mentorordning for forældre til børn og unge med diagnoser
I ordninger for forældre til børn og unge med diagnoser arbejder vi typisk med:
- Forståelse af diagnoser
- Stresshåndtering
- Børn og unge i forhold til det offentlige system
- At udvikle hensigtsmæssige strategier i forhold til konflikthåndtering, strukturer i hjemmet, på uddannelsesstedet og på arbejdspladsen
- Relationer og netværk
Mentorordninger for voksne
I ordninger for voksne arbejder vi typisk med følgende aspekter:
- Forståelse af diagnoser
- Stresshåndtering
- Den enkelte i forhold til det offentlige system
- At udvikle hensigtsmæssige strategier i forhold til konflikthåndtering, strukturer i hjemmet, på uddannelsesstedet og på arbejdspladsen
- Relationer og netværk
Individuelle forløb
Da vi samarbejder med unikke mennesker, vil det af og til være svært at sætte borgeren i en ramme, og måske passer ingen af ovenstående pakker helt, og derfor vil der selvfølgelig være mulighed for at lave individuelle forløb og rammer for den enkelte borger. Specielaftaler er faktisk et af vores specialer, så kontakt os endelig for at høre hvad vi kan tilbyde.
Priser
Basis-ordning indeholder
- Fomøde med borgeren (barn/ung som voksnen), borgerens familie, sagsbehandler og andre relevante personer
- Udarbejdelse af IP (Individuel Plan) med udgangspunkt i kommunens handleplan
- Samvær/min. 3 timer ugentligt
- Aktiviteter efter aftale, og fx biografture, cafebesøg, sport og andre fysiske aktiviteter m.m. betales af et aktivitetsbeløb,som er inkl. pris
- Hjælp til jobsøgning/læreplads/praktikplads
- Uddannelsesvejledning
- Støtte til skoletilknytning
- SMS-kontakt fra kl. 7.00-21.00 på hverdage (24/7 inkl. weekend kan tilkøbes efter aftale)
- Statusrapport hver 2 måned (adgang til elektronisk dagbog via Planner4You kan aftales)
- 1 statusmøder hver anden måned, netværksmøde el. lign. er indregnet i prisen
- Supervision og løbende uddannelse af støttekontakt personalet inkluderet i prisen
Pris: Fra 450 kr. i timen. Opstartsgebyr 1595 kr. Aktivitetsbeløbet er på 500 kr. pr. mdr. og er inkluderet i ordningen.
Udvidet ordning indeholder:
- Fomøde med borgeren, borgerens familie, sagsbehandler og andre relevante personer
- Udarbejdelse af IP (Individuel Plan) med udgangspunkt i kommunens handleplan
- Samvær/min. 5 timer ugentligt
- Aktiviteter efter aftale: Fx biografture, cafebesøg, sport og andre fysiske aktiviteter m.m. betales af et aktivitetsbeløb,som er inkl. pris.
- Hjælp til jobsøgning/læreplads7praktikplads
- Morgenvækning, inkl. evt. kørsel til job/skole/samtaler m.m.
- Uddannelsesvejledning
- Støtte til skoletilknytning, inkl. lektiehjælp og samvær på skolen, både i timerne og i pauserne
- Støtte til kontakten med sundhedsvæsnet fx. egen læge, psykiatrien m.v.
- SMS-kontakt 24/7 inkl. weekend (fra fredag kl. 16.00 til mandag kl. 7.00 vil vagten køre på rul mellem de ansatte hos Believe, men det bestræbes at den unge/borgen kontaktes af sin faste støtte/kontaktperson inden for få timer, alt efter kontaktens “alvor”)
- Statusrapport 1. x pr. måned (adgang til elektronisk dagbog via Planner4You kan aftales)
- 1. månedlig statusmøder, netværksmøder og lign. er indregnet i prisen
- Supervision og løbende uddannelse af støttekontakt personalet inkluderet i prisen
Pris: Fra 550 kr. i timen. Opstartsgebyr 1595 kr. Aktivitetsbeløbet er på 700 kr. pr. mdr. og er inkluderet i ordningen.
Den endelig pris aftales med udgangspunkt i den konkrete sag og det konkrete behov.