På denne side kan du læse om Believes tilbud vedrørende Familiebehandling som alternativ til anbringelse. Believes stifter aut. psykolog Flemming Zuschlag Christiansen har i mere end 27 år arbejdet med anbragte børn, både som plejefamilie og på døgninstitution, og har i mere end 30 år, arbejdet med sårbare børn og deres familie. I denne forbindelse har Flemming gennem årene været optaget af, hvordan man som professionel kan bidrage til at udvikle stadig bedre vilkår for sårbare familier, og særligt hvordan man forebygger omsorgssvigt og anbringelser. Vi har hverken fundet de ”vises sten” eller fundet ” den endegyldige løsning” for disse familier og børn, men vi tror på, at når man tør tænke anderledes og lede efter de uanede udviklingsmuligheder og måske der igennem kan gøre ting for familien, man ikke plejer i det kommunale regi, kan det være til gavn for både familier og samfundet.
Hos Believe oplever vi et stigende behov og en stigende efterspørgsel på et alternativ til anbringelse og får mange henvendelser fra kommuner, der gerne vil vide, hvordan vi sikrer disse børn dét J. Bowlby kalder en “tryg base” og D. Winnicott betegner som en ”God enough childhood”, derfor denne side og den tilknyttet folder.
Ideen bag FATA
FATA´s hovedformål er at styrke den samlede familie, gennem en helhedsorienteret indsats, som er støttende, kompenserende og udviklende, således at en anbringelse udenfor hjemmet kan undgås, samtidig med at børnene sikres en tryg barndom. Familierne kan kun indgå i FATA, hvis forældrene vil deres børn og er villige til at samarbejde. Dette sker gennem en bred vifte af målrettede tiltag, hvor målet er, at den deltagende familie får mulighed for at opbygge og håndtere deres ressourcer, således at de bliver i stand til at varetage de opgaver, som alle børnefamilier står overfor.
Det drejer sig om at skabe trygge rammer for børnenes opvækst. De enkelte indsatser kan rette sig mod hele familien og/eller mod de enkelte familiemedlemmer.
FATA´s mission er at sikre, at børn ikke anbringes uden for hjemmet, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre at sikre børnene en tryg og god nok barndom i hjemmet. Vi tror på, at barnet trives bedst med at være dér, hvor det føler sig elsket, som jo oftest er hos dets forældre. Vi anser det som en af vores vigtigste opgaver, “at forældrene bliver forelsket i deres barn” da det er vores erfaring at dette er altafgørende, hvis vi skal lykkes med at skabe de nødvendige forandringer.
Den primære målgruppe
FATA´s primære målgruppe omfatter familier med børn og unge i åbenbar risiko. Det gælder familier, som er i ubalance og som i større eller mindre grad bærer præg af:
- Svære psykosociale belastninger
- Mangel på sociale kompetencer
- At forældrene udøver et autoritært forældreskab
- At forældrene har en manglende evne til at tage ansvar og sætte rammer
- At forældrene udviser manglende evne til at tilsidesætte egne behov
- Forældre og unge med misbrugsproblematikker
- At være ung forældre
FATA’s teori og metode forankring
Vi tager overordnet udgangspunkt i en systemisk narrativ tankegang, ligesom vi i høj grad er inspireret af tilknytningsteorien og neuroaffektiv udviklingspsykologi. Men vi er i høj grad eklektisk og pragmatisk i vores tilgang, hvor indsatsen, herunder metodevalget tilpasses den enkelte familie, hvilket betyder at vi eksempelvis også arbejder med adfærdsmæssige, socialpsykologiske og kognitive metoder som fx AART- Aggression Replacement Training, MI -motiverende interview/samtaler og FIT (Feedback Informed Treatment). Læs mere her.
Den systemisk tilgang
Den systemiske tænkning tager udgangspunkt i, at et problem ikke kan løsrives fra den helhed, hvori det opstår. Der skal arbejdes med hele systemet, for at der kan opstå en ændring.
At arbejde systemisk vil sige at tænke i helheder, relationer og sammenhænge. Hensigten er at finde sammenhænge mellem omgivelserne og individets adfærd – ikke årsagerne til adfærden.
Indenfor den systemiske tanke, anskues adfærdsproblemer ikke som problemer, der er iboende i fx barnet. Problemet kan ikke ses isoleret fra den kontekst, som barnet lever i, og adfærd er noget, der opstår og udspiller sig i relation til andre. Derfor må man arbejde med hele eller dele af systemet. Barnet er ikke problemet, problemet er problemet.
Dette frigør dog ikke den enkelte fra sin adfærd. Den enkelte er aktør i systemerne og påvirker systemerne lige såvel, som systemerne påvirker den enkelte. Men de mønstre og sammenhænge, der er i systemet kan være medvirkende til adfærden, ligesom det kan være opretholdende faktorer. Opretholdende faktorer er det, der fastholder familien i dårlige mønstre.
Den narrative tilgang
Den narrative tilgang og den systemiske tilgang kan med fordel praktiseres side om side. Den narrative teori er udviklet af australieren Michael White. “Narrativ” betyder fortælling, og ordet repræsenterer den fortælling, vi har om os selv og vores liv. Den narrative metode lægger vægt på, at problemet er problemet, og at det ikke er personen, der er problemet. Der arbejdes med identitet, foretrukne fortællinger, nye livshistorier og handlemuligheder på en positiv og respektfuld måde.
I samarbejde mellem familien og Believes personale undersøges det, hvordan det aktuelle problem påvirker forskellige områder af familiens liv, samt hvordan problemet har haft held til at tage magt og have indflydelse på familien og borgernes handlinger og selvopfattelse. Problemet har også svage sider og har områder med mindre eller ingen magt. Ved at udforske disse områder, så skabes der mulighed for nye handlemuligheder, livsværdier og identitet. På denne måde er der mulighed for, at borgeren kontinuerligt bliver opmærksom på og kan justere eller afvise problemets indflydelse på hans eller hendes liv, og kan få øje på flere handlemuligheder i sit liv.
”Det er først og fremmest gennem vore fortællinger, vi konstruere en version af os selv i verden, og det er gennem sine fortællinger, en kultur giver sine medlemmer modeller for identitet og handling.” (J. Bruner)
Tilknytningsteori
Teorien om psykologisk tilknytning er oprindelig skabt af den engelske læge og psykoanalytiker John Bowlby. I sin oprindelige teori vægtede han tilknytningen mellem mor og barn, en vinkel, der i dag er for ensidig, da flere andre end mødre er involveret i omsorg for det lille barn. Bowlbys assistent, Mary Ainsworth, har fulgt op på teorien og operationaliseret tilknytningsbegrebet, så det er blevet muligt at forske empirisk i tilknytning og forskellige former for tilknytning, fx tryg og utryg tilknytning. Det er dette større forskningsfelt for tilknytning, der er relevant for det pædagogiske arbejde.
Et menneskes erfaringer med tilknytninger, trygge eller utrygge udgør forventningsmønstre i os, når vi indgår i relationer, og kommer dermed til at præge vores måde at reagere på. Dette gælder for de børn, unge og voksne, pædagogen arbejder med, men det gælder i lige så høj grad pædagogen selv. En tryg tilknytningsform hos en pædagog vil gøre det nemmere for denne pædagog at skabe udviklingsstøttende relationer.
Ifølge Bowlby er tilknytning biologisk og etologisk bestemt. Små børn søger tilknytning hos deres nærmeste omsorgspersoner, som en søgen mod beskyttelse og overlevelse. Tilknytningsadfærd og tilknytningsbehovet er som en termostat, der slår til, når barnet føler sig utrygt, men går i ro, når barnet er trygt nok. At tilknytningsbehovet er dækket er en forudsætning for, at barnet kan være nysgerrigt og undersøgende. Tilknytning kan også ske, selv om forældrene ikke er særlig indfølende eller kærlige, for ifølge Bowlby er tilknytning først og fremmest en overlevelsesfunktion.
Ud fra småbørns grundlæggende erfaringer med omsorg danner de “indre arbejdsmodeller” af omsorgspersoner i deres hukommelse. Disse modeller er ikke lette at ændre, det vil dog kunne ske, hvis der kommer andre erfaringer med omsorg og relationer gennem en længere periode.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Neuroaffektiv udviklingspsykologi er et “landkort” til at navigere med i pædagogisk praksis: En teori til at forstå børn og familier i forhold til, hvad der kan støtte sociale, følelsesmæssige og personlighedsmæssige udviklingsprocesser og sikre mere præcis intervention og effekt af indsats.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi er en brobygning mellem den seneste hjerneforskning, tilknytningsteori og udviklingspsykologi. I praksis arbejdes der med forskellige systematiserede metoder til behandling ud fra den grundlæggende udviklingspsykologiske forståelse, at det er andres anerkendelse, som former selvet, og det er gennem andres anerkendelse, at man etablerer en bevidsthed om sig selv. Den neuroaffektive tilgang hjælper praktikeren til mere præcis intervention, da metodevalg tager udgangspunkt i, hvad der passer til hvem, til hvad og hvornår i personlighedsmæssige og relationsfremmende udviklingsprocesser både i nervesystemer under udvikling og i udviklede nervesystemer.
Metoder
Med udgangspunkt i en IP (individuel plan) aftales der med borgeren, borgerens familie, sagsbehandleren og en socialkonsulent fra Believe en handleplan, hvor der meget konkret beskrives målet med indsatsen. Socialkonsulenten arbejder med respekt for borgeren og handler ikke på borgerens vegne, men prøver på at motivere borgeren til selv at handle og se mening med indsatsen.
På Believe arbejder vi konkret med nedenstående metoder:
- Genogram-familiestamtræ
- MST -Multisystemisk Terapi
- FIT -Feedback Informed Treatment
- AART -Aggression Replacement Training
- Signs of Safety
- DUÅ -De Utrolige År
- AAI -Adult Attachment Interview
- CI-Care Index
- NBS -Newborn observation system
- COS (Circle of security)
- PC-ERA -Parent-Child – Early Relational Assessment
- Marte Meo
- Narrative samtaler
- Familie TIES
- Theraplay
- MI -Motiverende interview/samtaler
Dokumentation, evaluering og effektmåling
Hvorfor gør vi det vi gør? Gør vi det, som vi siger ? Gør vores indsats en forskel ? Og hvordan ved vi , om det gør en forskel?
Umiddelbart oplagte spørgsmål at stille i al behandlingsarbejde. Men ikke let at få svar på.
I et forsøg på besvare disse spørgsmål, så har vi hos Believe valgt at implementere Bosted System, som er et anerkendt digitalt styringsredskab. Bosted System tager fx afsæt i den enkelte unges IP og alle sager, parallelanbringelser, familiebehandling, støttekontakt- og mentorordninger mv. tager alle udgangspunkt i den udarbejdede IP og Planner4you, som oprettes i alle sager.
Opfølgningen af IP/behandlingsplanen danner grundlag for revurdering af behandlingen og interventionerne for den kommende periode med beskrivelse af konkrete overordnede mål og konkrete delmål samt valg af behandlingsindsats. Endvidere indeholder behandlingsplanen en beskrivelse af ressourcer og risici.
Believes systematiske opfølgning giver de optimale muligheder for effektmåling, evaluering og evidens af vores socialpædagogiske indsats.
Believe ønsker at være på forkant med de stigende krav til dokumentation og synliggørelse af det pædagogiske arbejde, men allervigtigst er den feedback, vi får fra vores brugere og samarbejdspartnere, derfor har vi integreret FIT -Feedback Informed Treatment i vores daglig virke. Du kan læse mere om FIT her.
Hvordan arbejder vi
Vi er meget bevidste om, at vi, for at opnå forandringer, skal skabe en professionel og autentisk relation til de borgere, vi er i kontakt med. Et meget centralt udgangspunkt i vores tilgang er, at vi som professionelle i høj grad påtager os ansvaret for, at relationen lykkes. Vi ønsker at træde i karakter og tager det fulde ansvar, hvis ikke det lykkes. Vi kaster ikke ansvaret tilbage til borgeren. Dette stiller store krav til alle ansatte hos Believe og tilknyttet FATA, da vi forventer, at den enkelte medarbejder træder i karakter som menneske og som professionel. Professionel er ikke noget man er, men noget man bliver igennem sine valg, sine handlinger og sin relation til den enkelte borger. Hos Believe forventes det, at alle medarbejdere står ved sig selv, sin pædagogik, sin professionalisme og sine gerninger, altså træder i karakter.
Værdigrundlag
- Vi tror på, at alle personer har ressourcer og styrker
- Vi tror på, at enhver person har ret til at blive behandlet individuelt ud fra en særligt tilrettelagt og målrettet behandlingstænkning, der tager højde for barnets historie, følelsesmæssige samt kognitive forudsætninger for at kunne indgå i kontakt og relation med sin omverden
- Vi tror på, at voksne, som er autentiske, træder i karakter, og som ikke er bange for at involvere sig og sætte sig selv i spil kan gøre en forskel
- Vi tror på, at positive forandringer bedst skabes i et positivt defineret felt. Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte menneske og lægger vægt på, at alle bliver mødt med en forståelse for de vanskeligheder,som vedkommende har med sig
”At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der”. Søren Kierkegaard
Hos Believe arbejder vi med det udgangspunkt, at indsatsen skal give mening, og at meningsskabelse er en fælles proces, hvor aktørerne relationelt skaber sammenhæng mellem de handlinger, der sker omkring dem, og derigennem når frem til nogle forståelige billeder, der fungerer som udgangspunktet for efterfølgende koordinerede handlinger. Vi ønsker, at hvis vi ikke formår at skabe et forståeligt billede af vores indsats, så vil vi ofte anbefale, at samarbejdet ophører, da vi ikke ønsker at ”spilde” borgerens tid, da de har fortjent bedre. Indsatsen skal give mening.
“Det er utroligt, hvad et menneske kan udholde, blot det føler, at der er en mening med modgangen eller lidelsen”. (Søren Kierkegaard)
Vi lægger stor vægt på at overholde aftaler og at lave tydelige aftaler i forhold til rammen omkring indsatsen både i forhold til borgeren og kommunen og holder fast i de aftaler,der er indskrevet i IP (individuel plan). Vi har en meget tæt kontakt til alle involverede parter, og vægter skriftlighed, dokumentation og evaluering meget højt. Vi anvender Planner4you til handleplaner, dokumentation og evaluering.
Faggrupper tilknyttet FATA
Faggrupperne i FATA bærer præg af høj faglighed, og vi har en tro på at det tværfagligefaglig samarbejde styrker den samlede indsats. Det høje faglighed kommer bl.a. til udtryk ved, at vi omkring hver sag er et team som består af:
- Psykolog
- Småbørnkonsulent
- Børne- og familiekonsulent
- Socialrådgiver
- Andre relevante fagpersoner.
Det nuancerede billede, som derved tegnes, styrker det samlede beslutningsgrundlag i FATA, så de mest hensigstmæssige beslutning kan træffes.
Alle ansatte som er involveret i den pædagogiske indsats har som minimum en professionsbachelor-uddannelse (fx pædagog, lærer og sundhedsplejerske) og ofte med relevant efteruddannelse, eksempelvis som småbørnskonsulent, psykoterapeut eller Børne- og familiekonsulent.
Økonomi, hvad koster det?
Prisen er noget vi taler om, og da vi anser alle sager som unikke, har vi ikke pakkeløsninger. Prisen for en helhedsorienteret indsats i en familie bestående af mor, far og 2 børn vil ligge omkring 35.000 pr. måned.
Case eksempler på FATA forløb hos Believe
Kontaktformular
Send os en forespørgsel på en konkret sag, og vi vender tilbage indenfor 24 timer Klik her