Koordinator i forbindelse med ungdomssanktion
I henhold til serviceloven § 54 a. så skal unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a*, have tilknyttet en koordinator. Koordinatoren skal være tilknyttet gennem hele forløbet og være den unges rådgiver, sikre sammenhængen i faserne og afholde møder med den unge, forældrene og andre relevante parter med henblik på at fastholde de målsætninger, der er fastlagt i handleplanen, jf. § 140.
*§ 74 a. Hvis en person, der på gerningstiden ikke var fyldt 18 år, har begået grovere personfarlig kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, kan retten bestemme, at den pågældende skal undergive sig en struktureret, kontrolleret socialpædagogisk behandling af 2 års varighed, hvis det må anses for formålstjenligt for at forebygge yderligere lovovertrædelser.
Det er vores erfaring, at en del kommuner ikke har så meget erfaring med området, da de kun sjældent beskæftiger sig med sanktionsforløb. Her tilbyder Believe at stille sig til rådighed med vejledning og assistance.
Koordinator aftale via Believe er et helhedsorienteret tilbud til kommuner, som ønsker bistand til opgaven vedrørende sanktionsdømte unge.
Koordinatoren knytter kontakt til den unge på sikret afdeling. Det vurderes, hvilket tilbud, der matcher den unges problemstilling bedst med henblik på anbringelse i ungdomssanktionens fase 2. Parallelt etableres kontakt til den unges netværk og familie, som hurtigst muligt inddrages i processen.
Kontakten til netværket danner grundlag for det fortsatte relationsarbejde, som endeligt står sin prøve i ungdomssanktionens fase 3.
Gennemgående for vores måde at tænke på er, at forløbet i videst muligt omfang skal være meningsdannende for den unge. Hvad er formålet med ungdomssanktionen? Hvilke muligheder er forbundet med forløbet – særligt i forhold til arbejde og uddannelse. Hvilke mål har den unge for egen tilværelse på kort sigt og på lang sigt.
Koordinatorens opgaver- de 3 faser
1. fase
- Skabe kontakt med den unge
- Tage kontakt med den unges forældre og netværk og inddrage dem
- Planlægge, afvikle og lede netværksmøder, samt skrive referat og følge op på aftaler
- Være opsøgende i forhold til tidligere skole, arbejdsplads for at afdække behov og muligheder for uddannelse og beskæftigelse
- Introducere den unge til fase 2 – anbringelsesstedet – og anbringelsesstedet til den unge
- Sikre at overgangen bliver ordentlig forberedt
- Tage kontakt til relevante aktører
2. fase
- Planlægge, afvikle og lede netværksmøder samt skrive referat og følge op på aftaler
- Sikre at den unge og familie inddrages, når målsætninger for handleplanen skal revideres og virkeliggøres
- Være opsøgende i forhold til skoler, arbejdsplads, herunder kontakt i forbindelse med et evt. skift fra 2. til 3. fase
- Tage kontakt til behandlere (misbrugskonsulenter, psykologer mv.)
- Sikre at overgangen til fase 3 bliver ordentlig forberedt
3. fase
- Sikre overgangen mellem 2. og 3. fase
- Sikre at viden fra tidligere faser ikke går tabt
- Støtte den unge med at finde bolig og etablering
- Støtte den unge i at skabe og bibeholde en struktureret hverdag
- Støtte den unge i forhold til at finde bolig og etablering
- Støtte den unge i at skabe og bibeholde en struktureret hverdag
- Støtte den unge i forhold til uddannelse og/eller arbejde
- Støtte den unge i at administrere sin økonomi
- Støtte den unge og forældre til nye samværsformer
- Støtte den unge til at styrke sit netværk og finde nye samværsformer med netværket
- Være den unges samtalepartner
- Motivere og fastholde den unge i behandlingstilbud
- Støtte og hjælpe den unge med at finde fritidstilbud
- Støtte den unge i kontakten med offentlige instanser
- Planlægge, afvikle og lede netværksmøde, samt skrive referat og følge op på aftaler