IP – Individuel plan
Individuelle planer er hjørnestenen i alt pædagogisk arbejde hos Believe, og vi vægter det meget højt, og alle medarbejdere oplæres og trænes løbende i, hvordan man arbejder med udgangspunkt i individuelle planer.
Med udgangspunkt i Dansk kvalitetsmodel på det sociale område, har vi hos Believe udarbejdet nedenstående retningsgivende dokument.
Retningsgivende dokument vedrørende individuelle planer
Standardbetegnelse: |
Individuel plan |
|
Standard: | Individuelle planer er et aktiv redskab i den sociale indsats.Individuelle planer er lokalt udarbejdede planer til afklaring og beskrivelse af Believes aftaler og indsats i forhold til den unge. Individuelle planer har afsæt i de kommunalt udarbejdede handleplaner (lov om social service §§ 140, 141) | |
Formål: | Standarden skal sikre, at den unges ønsker, mål og behov tilgodeses gennem en målrettet og sammenhængende indsats.Formålet med standarden er endvidere at sikre at arbejdet med individuelle planer foregår kontinuerligt, systematisk og i et samarbejde mellem relevante parter. | |
Ansvarlig for udførelsen: | Believes socialrådgiver i samarbejde med ledelsen, visitationen samt medarbejdere i den enkelte afdeling. | |
Fremgangsmåde: | Retningslinjer for hvordan det sikres, at den unges ønsker, mål og behov indgår i de individuelle planer.Udarbejdelsen af den individuelle plan påbegyndes i visitationsfasen i dialog mellem Believes socialrådgiver, den unges primær pædagog og den unge. Dialogens formål er at give den unge mulighed for at formulere ønsker, mål og behov i forhold til behandlingsindsatsen samt at påbegynde fastsættelsen af indsatsen mål og delmål. Dialogens resultat noteres i den individuelle plan. Den første individuelle plan skal være udarbejdet og underskrevet af den unge, kommunen, evt. den unges familie og Believe, inden den unge indskrives i et af Believes tilbud.
Såfremt der er tale om en akut-anbringelse, så udarbejdes en kortfattet individuel plan med de vigtigste hovedpunkter så som:
Retningslinjer, der sikrer at arbejdet med at formulere mål delmål og udmøntning af konkrete aftaler forgår i et samarbejde mellem de relevante parter.
Retningslinjer for løbende evaluering og eventuelt revidering af de individuelle planer.
|
Det konkrete arbejde med individuelle planer hos Believe:
Udarbejdelse af den individuelle plan skal som minimum omfatte:
1. Udredning og afklaring af den enkeltes ønsker, mål og behov.
2. Formulering og omsætning af mål og delmål til konkrete aftaler om indsatsen i et samarbejde mellem relevante parter.
Planen skal tage udgangspunkt i den kommunalt udarbejdede handleplan. I tilfælde af, at kommunen ikke har udarbejdet den kommunale handleplan, udarbejdes ligeledes en individuel plan, for at sikre en målrettet indsats for den enkelte.
En nærmere beskrivelse af Individuelle Planers indhold hos Believe:
Når en ny ung henvises til Believe, oprettes og indskrives vedkommende i Believes elektroniske journaliserings- og dokumentations system Bosted af Believes socialrådgivere evt. en fra ledelsen.
Udtalelsesskabelonen i Bosted oprettes af socialrådgiver/afdelingsleder til senere indførelse af dagbogsnotater mv., med henblik på at forebygge dobbeltarbejde.
Indskrivningssamtale med kontaktpædagog med fokus på den unges ønsker, mål og behov. Ved denne samtale afdækkes ligeledes den unges kommunikative kompetencer, så vi er sikre på, at vi kommunikere med den unge på en måde, som den unge forstår, og som giver mening.
Mål og delmål forberedes af afdelingsleder til efterfølgende drøftelse på afdelingsmøde, og den individuelle plan aktiveres af socialrådgiver.
Der drøftes og besluttes mål og delmål, gerne på afdelingsmøde, med udgangspunkt i den kommunale handleplan & øvrigt eksternt samarbejde, indskrivningssamtale, afdækning af kommunikative kompetencer og barrierer, og afdækning af den unges forudsætninger for indflydelse.
Der afholdes løbende opfølgende samtaler i forhold til mål og delmål mellem kontaktpædagog og den unge.
Div. udtalelser skrives af socialrådgiver i tæt samarbejde med den unges primærpædagog.
Inddragelse af den unge fx via feedback fra den unge vedr. primærpædagogens indsats og Believes samlede indsats vægtes højt i Believes arbejde med IP, og er ikke bare tomme ord, men udføres i praksis.